
Vandaag lezen we in de pers dat Diepenbeek nog niet afgeschreven wordt als mogelijke locatie voor het nieuwe Jessa Ziekenhuis. “Dat is op zich goed nieuws” reageert burgemeester Patrick Hermans. “We hebben altijd gezegd dat de locatie op de campus in Diepenbeek de meest geschikte locatie is en we zijn blij dat stilaan alle geesten beginnen te rijpen in die richting. Het nieuwe ziekenhuis zou er perfect gelegen zijn vlakbij de opleiding geneeskunde aan de campus Diepenbeek en biedt uitstekende troeven op vlak van ontsluiting. Het nieuwe ziekenhuis zou zowel met het openbaar vervoer als met de auto erg makkelijk bereikbaar zijn.
Als lijn 1 van de sneltramverbinding is gerealiseerd kan je met de tram als het ware aan het ziekenhuis afstappen en via de N 702 is de zone perfect bereikbaar met de wagen, en kan je vlug op en neer richting Hasselt en Genk. Wat me wel stoort aan de berichtgeving vandaag in de krant is dat de locatie van het ziekenhuis in Diepenbeek gelinkt wordt aan de Demer.
In het verleden werd al eens gesuggereerd dat de locatie in Diepenbeek niet geschikt zou zijn omwille van het feit dat deze in overstromingsgebied zou gelegen zijn, maar ik wil nog eens duidelijk en krachtig herhalen wat ik vroeger ook al heb proberen duidelijk te maken, de voorziene locatie ligt niet in watergevoelig gebied. Het voorziene terrein ligt dan ook niet aan de Demer, zoals vandaag aan de hand van foto’s in bepaalde kranten wordt gesuggereerd, maar op ruim 600 meter afstand van de Demer, namelijk tussen de Plompaertstraat en de Ginderoverstraat, achter de Royermolen, waar er geen overstromingsgevaar dreigt.
Ik begrijp dat niet iedereen de zone in Diepenbeek genegen is, en dat is hun goed recht, maar het is ook mijn taak als burgemeester van Diepenbeek om duidelijk te maken dat wij de geschikte locatie hebben om het nieuwe ziekenhuis in Diepenbeek te huisvesten en dat dit ook zo wordt gecommuniceerd.
Ik wens nogmaals te benadrukken dat de Medische Raad het liefst het ziekenhuis op Diepenbeeks grondgebied wil ontwikkelen en het Diepenbeekse bestuur wil de Raad daarin zo goed mogelijk ondersteunen.
Wij wachten nu verder af in Diepenbeek en hebben vertrouwen in een goede afloop”, aldus burgemeester Patrick Hermans.

Dit jaar vindt voor de eerste keer 'Feest met Patrick' plaats in Diepenbeek. Het is een eigentijdse versie van het bal van de burgemeester.

Sinds half september is de belangrijke verbindingsweg tussen de Ginderoverstraat en de Campus in gebruik genomen. Deze ligt naast het fietspad dat al eerder werd aangelegd aan het Wetenschapspark, ter hoogte van de Campuslaan.
"Door de geplande werken die kaderen in het Spartacusproject zou de huidige verbinding tussen de Ginderoverstraat en de Campus verdwijnen. Hier waren in het verleden al tal van opmerkingen omdat de bussen gevaarlijk voor de ingang van de Universiteit doorrijden, waar ook fietsers en voetgangers passeren. Deze nieuwe verbindingsweg zal deze problemen oplossen.", aldus Burgemeester en schepen van mobiliteit Patrick Hermans.
Voor de inwoners van Rooierheide is deze nieuwe verbindingsweg ook erg belangrijk. Voorheen konden zei enkel via het op- en afrittencomplex aan de Havenlaan (sluis Diepenbeek) naar Hasselt rijden. Nu kan dit via de nieuwe verbindingsweg een stuk sneller."
De werken werden uitgevoerd door de technische dienst van de gemeente Diepenbeek. Nadat de bouwvergunning afgeleverd werd, hadden de werkmannen nauwelijks enkele weken nodig, zodat de weg zo goed als klaar was bij de start van het nieuwe academiejaar.
De nodige materialen voor de werken werden betaald door de onderwijsinstellingen op de campus. Deze weg is dan ook een mooi resultaat van de samenwerking tussen de gemeente Diepenbeek en de campusinstellingen.

Sinds dat de blauwe zone in centrum Diepenbeek is ingevoerd, zijn er maandelijks gemiddeld 140 personen die een parkeerboete moeten betalen, doordat ze de blauwe kaart zijn vergeten te plaatsen, geen ticket hebben genomen om te mogen parkeren op de Marktplaats, of simpelweg te lang zijn blijven staan.
Lees verder op het nieuwsblad, waar je ook de reactie van burgemeester Patrick Hermans kan terugvinden.


Vanaf morgen donderdag 31 juli 2014 zal het bedrijf OPC, dat de blauwe zone controleert, starten met het bezorgen van een papieren bewonerskaart aan de inwoners van de blauwe zone die eerder reeds een digitale bewonerskaart hebben aangekocht. Dit om verdere misverstanden rond het gebruik van de bewonerskaart in de toekomst te voorkomen. De personen die in het bezit zijn van een digitale bewonerskaart en nadien toch een bon hebben ontvangen, moeten deze natuurlijk niet betalen. Dat is wel duidelijk.

De nieuwe folder van PUUR Diepenbeek (juni 2014) is beschikbaar! Elke Diepenbekenaar krijgt deze folder de komende dagen in de bus, of heeft hem intussen al ontvangen. Wij publiceren hem ook op de site voor die mensen die hem niet hebben gezien of niet in Diepenbeek wonen.
Bijlagen:

Zaterdag 14 juli samen met mijn jongste zoon Ruben deelgenomen aan de kermisloop in Diepenbeek. Waarschijnlijk de laatste keer dat ik voor mijn zoon van bijna 12jaar eindig want hij zat me vlak op de hielen. Aan de foto te zien ben ik heel diep moeten gaan om de finish te bereiken... Eindtijd van Ruben 19min26sec en ikzelf 19min02sec op 5km.

De Vlaamse Regering heeft vandaag voor het Caetsbeektraject gekozen voor lijn 2 van de geplande sneltramverbinding tussen Hasselt en Maasmechelen. Het traject loopt tussen het Albertkanaal en de Boudewijnlaan (N702) en sluit zo aan op de bestaande brug aan de Westerring in Genk, van waaruit de sneltram naar Genk zal rijden. Dat is goed nieuws voor Diepenbeek want dit traject zal voor de minste overlast zorgen voor de inwoners van Rooierheide, Piannesberg en Dorpheide en zal ook het natuurgebied “De Maten” in Genk en Diepenbeek niet raken. Het gemeentebestuur van Diepenbeek had al eerder duidelijk laten verstaan dat het een voorkeur had voor dit traject. Een ander traject ten zuiden van de Boudewijnlaan was al in 2009 niet weerhouden door het gemeentebestuur.
Burgemeester Patrick Hermans, bevoegd voor mobiliteit, reageert verheugd op het nieuws “de teerlingen van het Spartacusproject worden recent voor de gemeente Diepenbeek goed geworpen, we hebben vorig jaar reeds het beste mogelijke akkoord kunnen maken voor lijn 1 tussen Hasselt en Maastricht en nu worden onze wensen ingewilligd voor lijn 2, we kunnen alleen maar tevreden hierover zijn” aldus burgemeester Patrick Hermans.

Naar goede gewoonte organiseert PUUR Diepenbeek haar restaurantdag. Deze gaat door op zondag 16 maart, in zaal De Kei. Ook ditmaal is er met 5 gewone & 3 kindermenu's voor ieder wat wils!
Reserveer dus tijdig een plaatsje! Je kan de flyer gebruiken om in te schrijven.

Het gemeentebestuur van Diepenbeek wil vanaf 1 juli 2014 een blauwe zone invoeren in het centrum van de gemeente. “We hadden geen andere keuze” zegt burgemeester Hermans: “We hebben ons als college goed geïnformeerd over het dossier “parkeren in het centrum”, organiseerden vorig jaar een informatieavond hierover bij de bevolking en hebben hierover uitgebreid studiewerk laten uitvoeren door onze mobiliteitsambtenaar. De conclusie was duidelijk: er is te weinig ruimte voor kortparkeren in het centrum, om bijvoorbeeld even wat boodschappen te doen.”
Peter Prévot, schepen lokale economie vult aan: “ Het tekort aan kortparkeermogelijkheid is nadelig voor de 60 handelszaken in het centrum van Diepenbeek en dat willen we veranderen. Ik zeg niet dat mensen altijd voor de deur van de handelszaak moeten kunnen parkeren, maar deze afstand moet toch zoveel mogelijk beperkt worden. Het is ook niet toevallig dat uit parkeeronderzoek blijkt dat er vooral op het Marktplein, het gedeelte van de Varkensmarkt achter de kerk, de Stationsstraat en de Poststraat veel geparkeerd wordt, daar bevinden zich net de meeste handelszaken. Met meer vrije parkeerplaatsen aan de handelszaken, willen we de handel in het centrum nieuwe zuurstof geven”.
Burgemeester Patrick Hermans: “Er is op zich wel voldoende parkeerruimte in het centrum, maar de parkeerplaatsen worden teveel ingenomen door langparkeerders. Vaak zijn dit mensen die niet in het centrum wonen maar er werken. Uit kentekenonderzoek van enkele weken geleden blijkt dat er overdag minstens 122 wagens van ’s morgens tot ’s avonds in het centrum geparkeerd staan. Deze langparkeerders zijn voornamelijk niet-bewoners van het centrum, hier willen we komaf mee maken. We willen de langparkeerders in de toekomst een plaats geven op de randparkings, waar ze de ganse dag gratis kunnen staan”.
Schepen van openbare werken Jos Leroi: “Daarom heeft het college het voorbije half jaar ook flink ingezet op nieuwe parkeergelegenheid aan het station, aan het seniorenhuis en de parking op de oude terreinen van het gemeentemagazijn. Die werken hebben we trouwens in eigen beheer uitgevoerd. Samen al goed voor 178 nieuwe parkeerplaatsen, en tegen begin mei willen we nog een nieuwe parking voor 58 wagens realiseren in de Kogelstraat. Nadien plannen wij om een bijkomende randparking te realiseren aan de Nanofstraat. Vergeet ook niet dat er ook nog een parking is aan café De Alver voor langparkeerders”.
Burgemeester Patrick Hermans: “De blauwe zone, dus parkeren toegestaan voor een periode van 2 uur, wordt van maandag tot zaterdag ingevoerd tussen 9 en 18 u. in de Kapelstraat, Dorpsstraat, Stationsstraat, Varkensmarkt, Paanhuisstraat, Poststraat, Kloosterstraat, Kerklaan tot aan de Rozenlaan, en de helft van de parking aan de begraafplaats in de Kloosterstraat. Een speciale regeling geldt voor het Marktplein, ook hier geldt de blauwe zone, maar hier kan wel na twee uur gratis parkeren langer geparkeerd worden aan het tarief van 1 euro per uur, te betalen aan de betaalautomaat. We willen immers zeker het parkeergebruik op het Marktplein niet ontmoedigen, maar wie er lang wil parkeren moet er betalen of anders uitwijken naar de gratis randparkings.
We willen de bewoners van de straten waar de blauwe zone wordt ingevoerd zeker hun parkeerruimte niet ontnemen. Zij kunnen jaarlijks een bewonerskaart kopen waarmee ze het ganse jaar onbeperkt in de blauwe zone kunnen parkeren. Voor een eerste kaart betalen ze 50 euro per jaar, voor een tweede kaart voor een tweede wagen nog eens 200 euro per jaar.
Ik wil nog even meegeven dat we een firma de opdracht zullen geven om de blauwe zone effectief te controleren. We hopen binnen de vooropgestelde termijn van start te gaan en zullen tegen dan alles nog eens goed en duidelijk communiceren. Bedoeling is om reeds na een viertal maanden te kunnen evalueren, om snel te kunnen bijsturen’, aldus burgemeester Hermans.